Mandarin Orange

「書くことでアイデアが生まれる」をモットーに、自分で描いたイラストを添えて、本のレビューなどを含めていろいろ書いていこうと思います。

「知的資本論」:知識資源の活用がもたらす優位性 “Intellectual Capital Theory”: Advantages brought about by the utilization of knowledge resources

今週のお題「読みたい本」

私は縦書きになっている本が好きではない。

ネット記事に慣れてしまい、横書きの本が増えてきた影響もあり、縦書きの本は非常に読みづらいと感じている。

しかし多くの紙本がまだ縦書きで出版されるため、仕方なく手にしてはいるが、なかなか困ったものである。

ただ、縦書きでも、読みやすく工夫されている本があり、その一つがこの「知的資本論」である。

一列の長さが短く、フォントも大きいので、縦書きでも読みやすい。

このように企画力のあるCCCのようなところが、工夫を凝らして読み手の目線で本を出していただけると、ありがたいとさえ思えるのである。

著者である増田さんの話お借りして「顧客価値」を中心に考えるのであれば、横書きの本が増えても良いのではないかと感じている。

「知的資本論」では、これからの社会においてデザイン力(企画力)の重要性を強調していて、その力がノウハウになり資本になり得ると述べている。

縦書きであっても、読む側のことを考えて読みやすく工夫していることもデザイン力であり、企画力であると考える。

また、本屋は、売る側の都合で雑誌や文庫など本の種類に合わせて陳列しているが、買う側の立場で考えると、旅行、美容、スポーツなど、ジャンルごとに集めておく方が便利である。

蔦屋書店はそれを実践することで、他書店との差別化を図り一歩先を行っていて、大きなノウハウの一つであるそうだ。

私たちは時々、自分のやっていることの意味を見失っていることがある。

そういう時は、最初に戻り、なぜこれをスタートさせたのかを考えて、そこにデザイン力、企画力を注ぐことで、本来の形に近づけられるのではないかと感じた。

 

I don't like books that are written vertically.

I have become accustomed to online articles, and the number of books written horizontally has increased, so I feel that books written vertically are very difficult to read.

However, since many paper books are still published in vertical writing, I have no choice but to get my hands on them, but it is quite troublesome.

However, there are some books that are written in a vertical direction and are designed to be easy to read, and one of them is this "Intellectual Capital Theory".

The length of one line is short and the font is large, so it is easy to read even in vertical writing.

I would appreciate it if a place like CCC, with its planning ability, put out a lot of ingenuity and put out a book from the reader's point of view.

Borrowing from the author Mr. Masuda's story, I feel that if we focus on "customer value", we should increase the number of books written horizontally.

"Intellectual Capital Theory" emphasizes the importance of design ability (planning ability) in the society of the future, and states that this ability can become know-how and capital.

Even if it is written vertically, I think that thinking about the reader and making it easy to read is also a design ability and a planning ability.

In addition, many bookstores display books according to the type of book, such as magazines and paperbacks, for the convenience of the seller.
However, from the buyer's point of view, it would be more convenient to collect them by genre, such as travel, beauty, and sports.

By practicing this, Tsutaya Bookstore aims to differentiate itself from other bookstores, and it is said to be one of its major know-how.

Sometimes we lose sight of the meaning of what we are doing.

In such a case, I felt that by going back to the beginning and thinking about why I started this and pouring my design and planning skills into it, I could get closer to the original form.